Waarom EPIC?

Informatieve content moet steeds sneller. Het tempo waaraan nieuwsmedia content produceren gebeurt inmiddels aan een breakneck speed. In sommige gevallen moet het nieuws gebracht worden as it happens.

Nieuwsproductie evolueert naar live én online – 24/7 broadcasting in real-time. Zo heeft het mediabedrijf DPG Media recent geïnvesteerd in een live studio. Daarbij worden er uitzendingen gemaakt voor het eigen kanaal HLN Live – luttele minuten na een nieuwswaardige gebeurtenis.

Aan zulke journalistieke innovaties wil het EPIC-onderzoeksproject een steentje toe bijdragen.

Omni-channel, multi-platform

Bovendien zijn mediabedrijven doorgaans op heel wat verschillende kanalen aanwezig. Op die manier hopen ze relevant te blijven en hun publiek op diverse manieren te bereiken. Met andere woorden, nieuwsproductie moet omni-channel (print, radio, tv, social, …) en multi-platform (mobile, tv, laptop) zijn.

En om de betrokkenheid van jongere generaties aan nieuwsgebruikers te vergroten kunnen audiovisuele nieuwsupdates niet ontbreken en moeten media nieuws brengen op socialemediaplatformen die op dat moment populair zijn bij het publiek. Denk onder meer aan de stijgende populariteit van TikTok en het tanende gebruik van Facebook bij jongeren.

Tegelijkertijd stijgen de budgetten van nieuwsredacties en -bedrijven niet. Nieuws maken, dat moet met dezelfde (of – wie weet – minder) mensen. Dat zorgt voor heel wat uitdagingen.

En aan die uitdagingen wil dit onderzoeksproject tegemoetkomen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de EPIC-nieuwsbrief.